خیابان «سپهبد قرنی» در گذر زمان تغییر کرده است و امروز کمتر اثر و نشانه هایی از دیروزش می توان پیدا کرد. دیگر کسی «فیشر» را به یاد ندارد. همان فردی که موجب آبادانی محله شد و به همین دلیل خیابان را «فیشرآباد» نامیدند.

فیشر آباد

همشهری آنلاین/ زینب زینال­ زاده: اطلاعات موثق کمی درباره فیشر و خدماتش به محله موجود است. برخی می­ گویند او آلمانی بود و عده­ ای می گویند باغبان «کامران میرزا نایب­السلطنه» بوده و بعضی هم او را نظامی می­ دانند. خشکشویی «پاکان» متعلق به خانواده «علیزاده» از سال ۱۳۴۳ در خیابان قرنی فعال است و «امید علیزاده»، تنها کسی است که برای یافتن اطلاعات موثق مربوط به فیشر و خدماتی که ارائه داده است، قدم در مسیر تاریخ گذاشته است.

او حفظ و احیای خاطره‌های جمعی را ارزشمند می­ داند و می­ گوید: «زندگی هر کدام از آدم‌ها، قسمتی از تاریخ یک محله است. داستان خانه‌ها و ساکنانش، داستان تاریخی این محله، شهر و این کشور است. جمع‌آوری این اطلاعات کمک می‌کند هویت شهری و اجتماعی ما نهادینه شود و فرهنگ ما قابل ارایه باشد. این پیامی است درباره این‌که ما که هستیم، چطور زندگی می‌کردیم و چطور زندگی می‌کنیم.»

براساس اسناد و اطلاعاتی که توسط امید علیزاده درباره تاریخچه خیابان قرنی و فیشر جمع ­آوری شده است، تاریخچه این خیابان به بیش از ۶۰ سال باز می ­گردد. سال­ هایی که تهران چهره متفاوتی داشت و هنوز خندق بزرگی در این محدوده باقی مانده بود و سفارتخانه‌ها و ساختمان‌های دیپلماتیک هم در محدوده خیابان فیشر آباد بودند. فیشر، در واقع نام ­خانوادگی بود و این فرد «آنتوان فیشر» نام داشت و اتریشی بود. او سال ۱۲۸۱ شمسی به ایران می­ آید و سال ۱۲۸۳ در میدان فردوسی ابتدای خیابان قرنی، باغی خریداری می ­کند. او دفتر­دار سفارت اتریش در ایران بود و برای اینکه درختان باغش خشک نشوند، نامه ای به مسئولان وزارت امورخارجه می ­نویسد و خواستار آبرسانی بهتر به این محدوده می شود و این نخستین خدمت او به اهالی بود.

فیشر پس از مدتی شغلش را عوض می­ کند و شرکت بازرگانی تاسیس می­ کند. چون مرد باهوشی بود، خیلی زود زبان فارسی را یاد می­ گیرد و در کسب و کارش موفق می­ شود و ثروت زیادی به دست می ­آورد.

آن سال­ها تهران، شهر کوچکی بود که اطرافش را خندق کنده بودند و تنها از چند دروازه می‌شدبه ان  رفت و آمد کرد. فیشر نخستین کسی بود که خارج از دروازه شهر و در خیابان زاهدی خانه­ ای مجلل و زیبا ساخت.

هنوز در خیابان زاهدی یک قسمت از ایوان و ستون‌های خانۀ موسیو فیشر باقی است. موسیو فیشر به رسم آن روز که هر کس جایی را در خارج شهر بنا می‌کرد و به نام خود معرفی می ­کرد، او خیابان سپهبد قرنی امروز را که بیابان بود، آباد کرد و نامش را فیشر آباد گذاشت و کاشی­ ای  با همین عنوان بر سردر خانه ­اش نصب کرد.

موسیو فیشر، پس از ٣٥ سال زندگی در ایران ١٦ شهریور سال ١٣١٦ از دنیا رفت و در قبرستان کاتولیک‌های دولاب در تهران به خاک سپرده شد.

کد خبر 472982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha